Wanneer je een webshop hebt is het misschien nog wel belangrijker om goed gevonden te worden dan bij een normale website. Het is immers een directe bron van inkomsten en daarvoor heb je natuurlijk wel klanten nodig! Daarom vandaag 4 tips om jouw webshop beter vindbaar te maken.
1. Zoekwoorden
Wat typen jouw klanten in wanneer ze in Google op zoek zijn naar jouw producten? Dat zijn de zoekwoorden die je het best kunt gebruiken in jouw titels en teksten. Let daarbij extra op:
- Het schrijven van tekst op bijvoorbeeld de categoriepagina’s, want “content is king”. Wanneer er alleen producten op de pagina’s staan is het moeilijker om gevonden te worden, aangezien Google dan lastig kan zien waar de pagina over gaat.
- Een blog is een goede manier om content te creëren waarin je ook gebruik kunt maken van zoekwoorden.
- Geef je afbeeldingen relevante namen (alt-tags) met daarin zoekwoorden verwerkt.
Laadtijd
De laadtijd van een website is altijd belangrijk, maar als je geld wilt verdienen met wat er op jouw website staat dan wordt het een essentieel punt. Experts vinden een laadtijd van minder dan 2 seconden ideaal. Het is onderzocht dat bezoekers dreigen weg te klikken als een laadtijd langer dan 4 seconden bedraagt. Dit is natuurlijk het laatste wat je wilt!
Jouw laadtijd en meer interessante technische weetjes over jouw webshop kun je checken op Woorank.com.
Voorkom duplicate content
Google houdt niet van dubbele teksten. Zorg er dus voor dat de teksten in jouw webshop één voor één uniek zijn. Dat betekent bij elk product een andere tekst en op elke categoriepagina een andere tekst. Daarnaast moet je er voor zorgen dat elke tekst andere zoekwoorden bevat. Op deze manier zal je ook op verschillende zoekwoorden gevonden kunnen worden. Een voorbeeld: je verkoopt in jouw webshop twee groene vazen. De ene is echter groot en de ander klein. Maak gebruik van die onderscheidende kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld de zoekwoorden “kleine groene vaas” en “grote groene vaas” gebruiken.
Social media
Social media is een goede optie om aandacht voor je webshop te creëren bij jouw doelgroep. Zoek uit waar jouw huidige en potentiële klanten zich bevinden en maak niet alleen een account aan op Facebook omdat de concurrentie dat ook doet. Bedenk daarnaast wat je kwijt wilt op jouw kanaal. Google neemt in acht hoe aanwezig je bent op social media en hoe jouw klanten met jouw content omgaan.
Lees meer over verschillende manieren om social media in te zetten.