Content is king, toch?
'Content is king’. Een veel gehoorde kreet wanneer het om SEO gaat. We weten inmiddels dat Google dol is op goede content, en dat het van groot belang is hier veel aandacht en tijd in te investeren, het liefst op reguliere basis. Toch maken wij bij SEO Online Marketing vaak mee dat de rol van content - en dan vooraal de tijd die er in gaat zitten - door velen flink onderschat wordt.
Bij de ontwikkeling van een website raden we je ten zeerste aan om de content al vroeg in het ontwerpproces mee te nemen. Zo voorkom je onaangename verassingen vlak voor je deadline, én zorg je ervoor dat ze elkaar optimaal versterken!
Bepaal vroeg in het ontwerpproces samen met de opdrachtgever wat voor soort content er nodig is. Dit kan zijn in de vorm van tekst, beeld, video en call-to-actions. Kader vervolgens duidelijk hoeveel woorden de paragrafen mogen hebben, en hoeveel tekens er maximaal in de kopteksten en buttons mogen staan. Deze zaken zijn vooral van praktisch belang, om te voorkomen dat er onnodige lege vlakken zijn of er kopteksten raar worden afgebroken.
Content > Design
Voor zowel het creëren van content als het ontwerpen van de site is het van groot belang om van tevoren de doelgroep te definiëren. De taal van de doelgroep kun je spreken in de vorm van taal en beeld. Overleg daarom met de copywriter welke tone of voice gebruikt gaat worden. De tone of voice moet vervolgens goed matchen met de stijl van de vormgeving. Daarnaast speelt beeld ook een belangrijke rol in hoe content design kan versterken. Veel mensen denken bij content alleen aan teksten, maar beeld is een erg belangrijk onderdeel van de content dat zeker niet te onderschatten is. Beeld bepaalt veel over de uiteindelijke uitstraling van de website. Daarom is het van belang om na te denken over wat voor soort beeld je gaat gebruiken. Zorg dat het goed aansluit bij de doelgroep én bij de vormgeving van de website.
Design > Content
Zoals content design kan versterken, kan design op zijn beurt zorgen dat de content extra goed uit de verf komt. Je kunt een website hebben met perfecte teksten, maar ze moeten wel gelezen worden. Met behulp van een goed design grijp je de aandacht van de bezoeker. Het gevoel van de teksten moet ook in het design duidelijk naar voren komen. Onthoudt hierbij ook weer wie de doelgroep is. De tekst moet prettig leesbaar zijn en er moet niet teveel afleiding omheen zijn. Na het lezen van een artikel of pagina moet de bezoeker natuurlijk nog steeds geboeid blijven, dus zorg dat hij altijd ergens door kan klikken.
Al deze zaken zorgen voor een perfecte wisselwerking tussen content en design. Het belangrijkst hiervoor is dat designers en copywriters nauw met elkaar samen werken en bij elke beslissing de doelgroep in gedachten houden. Zo zorg je ervoor dat content en design samen zelfs meer zijn dan 'king’!
Wil je meer weten of zou je graag persoonlijk advies ontvangen? Neem gerust contact met me op!