1. Inspiratie
Nieuwe blogberichten bedenken voor een blog kan lastig zijn. Wanneer je schrijft vanuit een bedrijf zal het blog een bepaald onderwerp hebben. Dit hoeft niet perse alleen het product of de dienst te zijn die jouw bedrijf aanbiedt. Ga sowieso, wanneer je je blog start, op zoek naar een niche. Meer informatie hierover en een goed voorbeeld kun je vinden in mijn blog over content marketing. Inspiratie voor individuele blogberichten kan uit verschillende richtingen komen. Lees eens andere blogs, brainstorm met anderen, ga even weg van je bureau, leidt van de populairste blogberichten op jouw blog een nieuw blogbericht af of
bekijk de blogtrends van het moment. Het blijkt uit onderzoek dat driekwart van de mensen de beste ideeën krijgt onder de douche, dus dat kan ook altijd nog.
2. Unieke blogberichten
Unieke blogberichten publiceren is ten eerste goed voor de reputatie van je blog. Het zal ook helpen bij het groeien van de bezoekersaantallen. Als jouw blog iets anders biedt dan andere blogs doen, zal je ertussenuit springen.
Ten tweede houdt Google ook van unieke blogberichten. Dit zal dus positieve effecten hebben op de SEO van je blog en website. Om iets te kunnen verkopen, zal je eerst gevonden moeten worden.
3. Doelgroep
Om lezers naar je blog te krijgen en om deze vervolgens te behouden zal je je moeten richt op deze lezers. Ga op onderzoek uit; wie leest jouw blog? Waar willen ze over lezen? Hoe willen ze geadresseerd worden? Hoeveel inside knowledge hebben ze al over jouw blogonderwerp? Wanneer je antwoord hebt op deze vragen en meer, kun je je correct richten op jouw lezers.
4. Afbeeldingen
Mensen zijn visueel ingesteld en houden ervan als een blog (onder andere) afbeeldingen bevat. Probeer dus, wat het onderwerp van jouw blogbericht ook is, afbeeldingen in het blogbericht te plaatsen. Denk er wel altijd aan dat afbeeldingen auteursrecht bevatten. Je mag niet klakkeloos afbeeldingen van het internet plukken en die gebruiken. Officieel gezien heb je altijd toestemming nodig van de eigenaar van de afbeelding. Lukt dit echt niet? Probeer dan via bijvoorbeeld Flickr naar afbeeldingen te zoeken met een Creative Commons Licentie. Verwijs bij die afbeeldingen wel op een correcte manier naar de bron en eigenaar van de afbeelding.
Ten slotte, geef voor SEO redenen de afbeeldingen ook altijd een relevante naam (alt tag) als je deze toevoegt aan je blogbericht.
5. Links
Interne en externe links gebruiken in blogberichten heeft een positieve invloed op de zoekmachineoptimalisatie. Interne links kun je bijvoorbeeld gebruiken om naar een vorig blogbericht te verwijzen. Externe links kun je bijvoorbeeld gebruiken om naar een interessant aansluitend artikel te verwijzen op een andere website en sowieso om te verwijzen naar de website van de auteursrechthebbende van de afbeeldingen die je gebruikt.
Afbeelding: Frédéric Bisson