Starten met SEO
Ben jij je aan het verdiepen in SEO? Voor jouw eigen website of voor dat van jouw bedrijf? Ga je zelf SEO doen of ga je dit uitbesteden? Wellicht handig om de basis principes van SEO te kennen zodat je gericht een strategie kan maken of gericht een aanvraag kan doen bij een seo bedrijf.
On-page SEO
On-Page SEO is het proces waarbij je de inhoud van jouw website optimaliseert. Denk aan het optimaliseren van zoekwoorden, headers, metatitels, metabeschrijvingen, afbeeldingen, etc. Dit wordt vaak gedaan aan de hand van een zoekwoorden onderzoek. Maar denk ook aan gebruikerservaringen en het toepassen van kleuren en fonts. Ook zijn er handige seo tools te vinden die een on-page seo check uitvoeren (zoals bijvoorbeeld onze seo tool ;) )
Local SEO
Alles wat je doet om jouw website lokaal te laten scoren in de zoekmachines. Je focust hierbij op een regio of gebied, of misschien op een plaatsnaam. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf is hier ook een belangrijke aspect in.
Technical SEO
Dit omvat het optimaliseren van de infrastructuur van jouw website, zodat deze gemakkelijk door zoekmachines kan worden gecrawld en geïndexeerd. Er wordt gekeken naar snelheid (pagespeed), mobiele ervaring en de algehele structuur van de website.
Off-page SEO
Bij off=page seo hebben we het over alle activiteiten die jij en anderen buiten de website ondernemen om de ranking
van een pagina bij zoekmachines te verhogen. De bekendste is natuurlijk linkbuilding. Maar denk ook aan bijvoorbeeld het schrijven van 'gastblogjes'. Bij dit principe wordt er ook gekeken naar concurrenten.
Global SEO
Bij global SEO optimalisatie wordt jouw website inhoud geoptimaliseerd voor een groot aantal regio's over de hele wereld. Het richt zich op doelgroepen over de hele wereld. Denk dus aan de talen en culturen van jouw doelgroepen, en hoe dit wordt doorgevoerd in alle marketingboodschappen en -methoden.
White Hat SEO, Grey Hat SEO en Black Hat SEO
White Hat SEO is eigenlijk de juiste en eerlijke manier om bezig te zijn met jouw vindbaarheid. Kort samengevat; goede kwaliteit content leveren met een gezonde interne en externe linkstructuur.
Daar tegenover staat Black Hat SEO. Dit zijn alle onethische tactieken en praktijken die in strijd zijn met de richtlijnen van zoekmachines en die worden gebruikt om een site hoger te laten scoren in de zoekresultaten. Denk aan bijvoorbeeld het gebruik van onzichtbare teksten maar ook linken naar een concurrent vanaf een "slechte" website.
Hier tussen zit nog Grey Hat SEO. Dit is een combinatie van zowel white hat als black hat SEO. Het is riskanter dan white hat SEO omdat het de richtlijnen van zoekmachines exploiteert. Het omvat zowel White- als Black Hat SEO-technieken om de ranking van de site in de zoekresultaten te verhogen.