Google Analytics waarom is dat zo belangrijk
U heeft een prachtige website, hét visitekaartje van uw bedrijf. Met veel opties en gemakken, duidelijk en handig voor de bezoeker. Uw bent er helemaal klaar voor, laat al die bezoekers maar komen! Niets meer aan doen? Helaas.. Zo werk het in de online wereld niet vandaag de dag. Uw website kan nog zo mooi zijn, zonder bezoekers heeft u er niets aan! Maar waar te beginnen?
Google Analytics is dé tool die u toont wat uw bezoekers doen. En mede daarom uitermate geschikt om te analyseren waar uw winkansen liggen om bezoekers te verleiden langer op uw website te blijven en uiteindelijk een product te bestellen of een contactaanvraag te doen.
Veel ondernemers vandaag de dag gebruiken hun webstatistieken om hun website te analyseren en zo te verbeteren. U krijgt meer inzicht in het gedrag van uw bezoekers, o.a.
- Via welke weg is een bezoeker op uw site gekomen
- Welke zoekwoorden heeft de bezoeker gebruikt om naar uw site te navigeren
- Wat voor besturingssysteem gebruikt de bezoeker
- Waar komt de bezoeker vandaan
- Hoe lang blijft de bezoeker op uw site
- Welke device wordt er door de bezoeker gebruikt
De analyse van deze en vele andere gegevens kunt u gebruiken om van uw bezoeker uiteindelijk een klant te maken. Doordat u bijhoud welke pagina’s populair zijn of waar een bezoeker meestal uitstapt komt u na verloop van tijd steeds meer te weten over het functioneren van de site en waar er uiteindelijk kansen liggen om de bezoekers positief te beïnvloeden.
Doelen in Google Analytics instellen en meten
U heeft een doel met uw website. Een product verkopen, de bezoeker verleiden tot contact opnemen, het aanvragen van een offerte of simpelweg informatie verschaffen. Analytics biedt u de optie om deze doelen aan te maken en te meten. Google Analytics zonder meetbare doelen is namelijk als een schip zonder roer. Zonder het meten van online doelstellingen zijn er uiteraard ook prachtige statistieken in Google Analytics, maar deze zeggen vrij weinig. Mét meetbare doelstellingen kunt u veel meer. U maakt zo zichtbaar wat er op de website gebeurd en hoe vaak dit gebeurt en zo uiteindelijk specifieke keuzes maken die de website beter gaan laten presteren. Het inrichten van deze doelen is niet altijd even eenvoudig, maar zeker zo belangrijk. In een volgende blog ga ik meer uitweiden over dit onderwerp!