seo online marketing logo

Gebruiksvriendelijkheid: laat je bezoeker zo min mogelijk nadenken

Benthe Kuijpers
Benthe Kuijpers
15 april 2013

Goed gevonden worden in zoekmachines door middel van SEO is één, maar zorgen dat je bezoeker je website positief ervaart en daarom weer terugkeert is een tweede. De gebruiksvriendelijkheid van je website is daarom iets waar je goed op moet letten bij het bouwen of optimaliseren van je website.

Met behulp van wireframes en een functioneel ontwerp kun je een simpele schets van de website maken. Hoe wordt hij ingedeeld, hoe verhouden alle elementen zich tot elkaar en wat voor functionaliteiten zitten erin? Vanaf deze eerste schets is het van groot belang dat je continu de gebruiksvriendelijkheid van de site in gedachten houdt. Waarom? Website bezoekers hebben vaak maar één doel: informatie vinden, en het liefst zo snel mogelijk. Een goede gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat de bezoeker geen seconde hoeft te aarzelen tijdens zijn zoektocht naar informatie. Want zodra de bezoeker moet nadenken, valt er nog veel te verbeteren! Alles om ervoor te zorgen dat de bezoeker je site niet verlaat. Een paar concrete tips om je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken:

1. Vast conventie gebruik

Iedereen probeert zijn website een uniek tintje te geven, maar het gebruik van vaste conventies moet niet onderschat worden. Het logo linksboven, de zoekbalk rechtsboven, daaronder een horizontale menu balk: je ziet het op bijna elke website terug. Hoewel je het misschien saai en standaard kan vinden, is het wel hetgeen wat de gemiddelde internetgebruiker in no-time begrijpt. Het voelt vertrouwd en logisch. Je hoeft je niet eerst te oriënteren (“waar moet ik nu klikken?”) maar kunt je gelijk focussen op waar het om gaat: de inhoud.
2. Visuele hiërarchie
Deel de informatie die je op je website wilt plaatsen in op relevantie. Het is handig om hierbij te kijken naar onderwerpen waar het meest op wordt gezocht. Deze onderwerpen zet je prominent bovenin, door het gebruik van grotere letters of fellere kleuren. Zorg dat de belangrijkste informatie zichtbaar is zonder te moeten scrollen. Vergeet niet dat er ook bezoekers zijn die in eerste instantie geen idee hebben op wat voor website ze beland zijn. In één zin opschrijven wie je bent en wat je doet zorgt voor duidelijkheid.

3. Ontwerp een duidelijke navigatie

De meeste websites worden maar kort bezocht. De navigatie moet gelijk in het oog springen en het moet duidelijk zijn dat dit gebied klikbaar is. Zorg ervoor dat de namen van de menu items omschrijven waar de pagina over gaat. De pagina ‘contact’ komt bijvoorbeeld op vrijwel elke website voor en de bezoeker weet dat hier de contactgegevens te vinden zijn. Houd ook deze benaming aan om verwarring te voorkomen.
4. Responsive Design
Een van de grootste trends in de wereld van webdesign is tegenwoordig een responsive design. Responsive design houdt in dat de website zijn weergave automatisch aanpast aan het apparaat waarmee het bekeken wordt. Van groot computerscherm tot compacte laptop, van tablet tot smartphone: de website past zijn breedte, indeling en lettergrootte aan om optimaal gebruik te maken van alle ruimte die er beschikbaar is. Een responsive design is misschien wel de belangrijkste tip voor een gebruiksvriendelijke website, want er zullen alleen nog maar meer verschillende mobiele apparaten – met verschillende schermformaten – op de markt komen in de toekomst.

5. Test je gebruiksvriendelijkheid

Je hebt je website al vaak gezien en weet precies waar hij over gaat, maar hoe kijkt iemand anders hier tegen aan? Een laatste tip is daarom om je website te laten testen door iemand die de website nog nooit heeft gezien. Geef hem/haar een paar taken (bijvoorbeeld: zoek de prijs van product x) en kijk hoe hij/zij hierbij te werk gaat. De website bekijken door de ogen van de bezoeker geeft vaak andere inzichten.

Wil je nog meer tips over gebruiksvriendelijkheid? Stuur me gerust een mailtje!

Benthe Kuijpers
Junior Online Marketeer
b.kuijpers[ ]@seoonlinemarketing.nl

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram