De positie van je Google advertentie hangt grofweg af van twee factoren; uw bod – hoeveel wenst u maximaal te betalen voor een toppositie, en uw kwaliteitsscore – hoe relevant is uw zoekwoord voor de advertentietekst en de zoekopdracht van gebruikers.
Via het tabblad zoekwoorden in uw AdWords account kunt u de status bekijken van een zoekwoord. Hier geeft Google de numerieke kwaliteitsscore (1-10) weer. Sinds een aantal dagen zijn hier drie nieuwe beoordelingen bijgekomen, namelijk: verwachte klikfrequentie, advertentierelevantie en ervaring op bestemmingspagina. Op een relatieve schaal geeft Google aan of je lager dan gemiddeld, gemiddeld of hoger dan gemiddeld scoort in vergelijking met andere adverteerders. Hierdoor krijg je meer inzicht in de Google Adwords kwaliteitsscores.
Verwachte klikfrequentie: zoekwoord (on)geschikt?
Met de verwachte klikfrequentie toont Google aan in welke mate er een kans is dat een zoeker via het ingestelde zoekwoord daadwerkelijk op uw advertentie klikt. Kortom: hoe is de match tussen uw zoekwoord en de advertentie? Deze functie werkt alleen bij exacte zoekwoorden en wordt berekend door prestaties van het zoekwoord in het verleden.
Advertentierelevantie: advertentietekst versus zoekwoord
De status van uw advertentierelevantie geeft aan hoe uw advertentietekst aansluit op het desbetreffende zoekwoord. Wanneer een zoekwoord ‘lager dan gemiddeld’ scoort, is uw zoekwoord en advertentietekst niet specifiek genoeg op elkaar afgesteld. Om dit te voorkomen adviseert Google meerdere advertentiegroepen aan te maken met hierin kleinere groepen zoekwoorden. Hierdoor creëer je een betere focus en advertentierelevantie.
Ervaring op bestemmingspagina: hoe presteert uw landingspagina?
Met de status ‘ervaring op bestemmingspagina’ geeft Google aan hoe zoekers die op uw advertentie klikken uw bestemmingspagina ervaren. Vinden ze daar snel en makkelijk wat ze ook daadwerkelijk zoeken? En is uw aangeboden informatie goed gestructureerd en nuttig? Een voorbeeld: een zoeker die zoekt op ‘zonnebrillen op sterkte’ en op uw advertentie klikt, heeft meer aan een landingspagina over alleen zonnebrillen op sterkte dan een landingspagina met de hele collectie aan zonnebrillen.
Wilt u meer weten over kwaliteitsscores?
Hugo van Mol
Google AdWords Specialist