8 maart jl. introduceerde de Nederlandstalige AdWords blog de nieuwe feature ‘productvermelding’. Dit geeft u de mogelijkheid uw product met een afbeelding naast uw advertentie weer te geven. Na de succesvolle introductie in de Verenigde Staten heeft Google vastgesteld dat de doorklik ratio twee keer zo hoog ligt dan bij ‘gewone’ tekstadvertenties. Vanaf eind deze week zouden alle Nederlandse AdWords gebruikers de mogelijkheid moeten hebben hun producten te tonen naast hun betaalde advertenties in Google.
Hoe vermeld ik producten in Google Adwords naast mijn tekstadvertenties?
Productvermeldingen zijn net als productextensies gekoppeld aan het Google Merchant Center. Dit hulpprogramma van Google geeft de mogelijkheid productvermeldingen te uploaden. Wanneer uw AdWords account gekoppeld is aan het Merchant Center kunt u starten met het weergeven van producten naast uw zoekadvertenties. In tegenstelling tot productextensies, waar zoekwoorden en tekstadvertenties nodig zijn om de advertentie te activeren, worden productvermeldingen getoond wanneer er een match is tussen de zoekopdracht en het product.
Google merchant center productvermeldingen voordelen
De voordelen van een koppeling met het Google merchant center op een rijtje:
• Productvermeldingen zorgen voor kliks met meer kwaliteit en een twee keer zo hoog doorklik ratio (aldus Google)!
• Bereik klanten wanneer de zoekopdracht relevantie heeft met uw product assortiment.
• U kunt uw productvermeldingen gratis indienen in het Google Merchant Center.
• Beheer zelf uw actuele productinformatie en schakel snel aan de hand van de wensen van zoekers.
Kortom, wederom een zeer interessante uitbreiding in uw AdWords account met nieuwe mogelijkheden om online te scoren!
Wilt u meer weten over productvermeldingen via het Google merchant center?
Hugo van Mol
Google Adwords Specialist