Google Shopping is dan echt iets voor jou! Heb je wel eens die opvallende plaatjes van producten gezien, die soms bij de advertenties in de zoekresultaten naar boven komen? Steeds vaker zien we advertenties terugkomen met productvermeldingen, ook wel Google Shopping resultaten genoemd. De officiële naam voor de productvermeldingen zijn Google Adwords Product Listing Ads (PLA). Vroeger werden deze advertenties alleen rechtsboven in de zoekresultaten vertoond terwijl deze tegenwoordig ook boven de betaalde advertenties in het midden worden vertoond. De productvermeldingen krijgen dus een steeds prominentere plaats binnen de zoekresultaten. Hoog tijd om hier ook eens in te duiken!
Hoe werkt het?
De advertenties van een Google Shopping campagne worden opgebouwd door middel van een product feed. Een product feed is als het waren een databank met alle producten die worden aangeboden in uw webshop. Om een goede ROI(return on investment) te halen uit een Shopping campagne dient de feed goed te zijn ingericht. Houdt daarom rekening met het volgende:
- De producten in de feed moeten zoveel mogelijk informatie bevatten zodat de zoekopdracht zoveel mogelijk aansluit bij het product. Voeg hierom de vereiste kenmerken toe in de feed, denk hierbij aan product id, titel, afbeelding, prijs, omschrijving, staat enz.)
- Net als bij een advertentie is het belangrijk dat de titel en omschrijving voldoende informatie geeft over het product. Wat maakt het product uniek? Of voor wie is het product bijvoorbeeld geschikt?
- Update de feed regelmatig. De voorraad op de website veranderd vaak continue, het zou zonde zijn als men een product besteld via de productvermeldingen en u heeft dit product niet om voorraad. Zorg er daarom voor dat de feed altijd up to date is.
- Log regelmatig in op het Merchant Center account van Google. Google controleert met regelmaat of er fouten staat in de feed. Hierover ontvangt u dan melding in het Merchant Center.
What’s new?
Onlangs zijn een aantal waardevolle nieuwe opties toegevoegd aan Google Shopping. De nieuwe Shopping campagne biedt bijvoorbeeld opties voor het categoriseren van producten en inzetten van passende strategieën per product, merk of categorie. Door deze nieuwe ontwikkelingen is het veel makkelijker om producten te categoriseren wat direct leidt tot een beter inzicht in de prestaties van de producten.
Door de nieuwe ontwikkelingen kan je prioriteiten toekennen aan bepaalde producten waar veel marge op zit of bepaalde acties die je wilt laten opvallen. Tevens is het mogelijk bepaalde producten uit te sluiten, omdat deze bijvoorbeeld tijdelijk niet leverbaar zijn. Nu kan er tot op product niveau worden geoptimaliseerd om een goede ROI uit de Shopping campagne te halen.
Duizelt het je een beetje?
Dat snappen wij helemaal. Google Shopping campagnes zijn vrij ingewikkeld en vergen aardig wat optimalisatie en daardoor tijd. Wij nemen u het werk graag uit handen! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.