We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: op internet draait het eigenlijk allemaal om snelheid. We hebben het hierbij vooral over de snelheid van het vergaren van informatie. Internetgebruikers willen hun informatie zo snel mogelijk en lukt dit niet op de ene site, dan zijn ze net zo vlug door naar de volgende site.
Dat de gemiddelde internetbezoeker Google gebruikt om informatie te vinden wisten we al. Een mooie positie op de eerste pagina van de zoekresultaten is daarom ook van groot belang. Maar als de bezoeker eenmaal aan boord is, komt de misschien nog grotere uitdaging: het genereren van conversie.
Call to action: trigger je bezoeker!
Conversiepunten (ook wel 'call-to-action' punten genoemd) hebben als doel om de bezoeker te triggeren om actie te ondernemen. Zo'n actie kan variëren van het bestellen van een product, tot het aanvragen van een brochure of het invullen van een contactformulier. Wat de actie ook is, het is enorm belangrijk dat het conversiepunt opvalt en zo laagdrempelig mogelijk is.
Bezoekers lezen vaak niet alle teksten van een webpagina, maar in plaats daarvan scannen ze er vlug doorheen. Het conversiepunt moet er daarom visueel uitspringen om de aandacht te trekken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een fellere kleur en een groter lettertype te gebruiken. Denk ook aan een prominente positie van de conversiepunten op de site. Zorg dat de belangrijkste conversiepunten boven de 'vouw' van de site geplaatst zijn. Dit betekent dat de bezoeker ze kan zien zonder eerst te moeten scrollen.
Wil je de bezoeker prikkelen om contact met je bedrijf op te nemen, zorg dan dat dit zo min mogelijk moeite en tijd kost. Het is bijvoorbeeld beter om een contactformulier op je site te hebben dan een link die het emailprogramma van de bezoeker opent. Bij het opstellen van zo'n contactformulier, kun je het aantal (verplichte) velden het best zo klein mogelijk houden. Denk na over welke persoonlijke gegevens je echt nodig hebt en hou het zo beperkt mogelijk. Eventueel kun je het contactformulier ook over meerdere pagina's verdelen, zodat de bezoeker een deel van de gegevens moet invullen en vervolgens op een volgende pagina weer een aantal gegevens invult. Hierdoor blijft het overzichtelijk en komt het over alsof het minder tijd en moeite kost.
Tijdens het optimaliseren van je website, kan het dus geen kwaad om wat extra aandacht te schenken aan het verbeteren/creëeren van je conversiepunten. Tenslotte zijn dit de aspecten van je website die zorgen voor (meer) omzet. Wil je meer tips over conversiepunten? Neem dan contact op!