seo online marketing logo

Linkbuilder en webdesign wonder Benthe

Benthe Kuijpers
Benthe Kuijpers
5 november 2012

Mijn naam is Benthe Kuijpers, ik ben 21 jaar oud en zit in het laatste jaar van mijn opleiding International Media and Entertainment Management. Sinds september 2012 werk ik bij SEO online marketing.

Zoekwoorden onderzoeken en linkbuilden

In de korte tijd dat ik hier werk, heb ik al aardig wat kennis opgedaan over de wereld van de zoekmachine optimalisatie. Mijn werkzaamheden bestaan o.a. uit het uitvoeren van 0-metingen en zoekwoordenonderzoeken, linkpartners zoeken en linkbuilden. Het is erg interessant om te zien hoe tienduizenden mensen zoeken op een bepaald woord waar maar weinig concurrentie op is en hoe die zoekwoorden dan weer strategisch kunnen worden ingezet met linkbuilding.

Webdesign

Naast zoekmachine optimalisatie kan ik mijn creatieve ei kwijt door het grafisch vormgeven van diverse webshops. Webdesign is iets wat ik al vanaf het begin van het internettijdperk heel boeiend vind. Toen ik twaalf was had ik een profiel op de netwerksite CU2 (in een heel vroeg social media stadium), die alleen met HTML te bewerken was. Ik ging ontwerpen, oefenen en uitproberen. Inmiddels heb ik een aantal websites van begin tot eind gebouwd.

Het bedenken en creëren van een goed webdesign is nog best een uitdaging. Het draait niet alleen om een goede uitstraling, maar ook om effectiviteit en functionaliteit. De gebruikers ervaring moet zodanig zijn dat de bezoeker zo snel mogelijk krijgt wat hij wil. De inhoud moet op een goede, logische manier gepresenteerd worden. Visuele samenhang, duidelijke hiërarchie en consistentie zijn daarbij van groot belang.

Voor je begint is het goed om je af te vragen: wat moet er gelijk in het oog springen? Natuurlijk moeten het logo en de navigatiebalk prominent aanwezig zijn, maar wat dacht je van unique selling points en een call to action? Deze marketing termen vliegen me tijdens mijn opleiding – bijna tot vervelends toe – om de oren, maar het is wel degelijk doeltreffend om ze extra onder de loep te leggen. Zo is het bewezen dat het plaatsen van groene vinkjes voor een lijstje unique selling points erg effectief is. Andere voorbeelden: grote contrasten met de achtergrond, bijvoorbeeld bij een bestelknop of een titel, zorgen dat het element er extra uitspringt. Genoeg ruimte tussen tekst en beeld zorgt voor overzicht en houdt het rustig voor de ogen. Webshop-keurmerken en contactgegevens bovenaan de pagina wekken een gevoel van vertrouwen op. Zomaar wat voorbeelden over hoe de informatie van een website het best gepresenteerd kan worden.

Het belang van effectief webdesign zal in de toekomst alleen maar blijven groeien. Ik denk dat de focus op mobiele websites daarbij ook steeds groter wordt. Daarom zal ik daar in mijn volgende blog verder op in gaan. Er valt nog veel te leren en te weten te komen!

Wilt u meer weten of heeft u nog vragen? Stuur me dan gerust een mailtje.

Benthe Kuipers
Junior Online Marketeer
b.kuijpers@seoonlinemarketing.nl

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram