21 maart, 7.30: Op de snelweg richting Amsterdam, op naar Digital Marketing Live.
Digital Marketing Live?
Ja! Een must voor de offline én online marketeer. Dit tweedaagse evenement in de Westergasfabriek wordt dan ook jaarlijks door duizenden marketeers bezocht. Ze komen hier om te netwerken maar ook om kennis op te doen en te delen. Naast de presentaties van verschillende topbedrijven en de afsluitende borrel waren er dit jaar ook ronde tafels. Ideaal voor een debat, discussie of gesprek. Voor ons een goede gelegenheid om wat extra kennis op te doen van de echte grote spelers op (online) marketing gebied.
Dit jaar waren er vier zalen waar presentaties gehouden werden: Social, Digital Advertising, Mobile en, voor ons heel belangrijk, de Online zaal. Nu willen we niet meteen negatief beginnen want we hebben genoten van alles wat DML voor ons had georganiseerd, maar die Online zaal is een puntje van verbetering. Deze zaal was veel te klein voor het aantal mensen welke interesse hadden in de presentaties van die zaal. Met als gevolg dat we onze eerste twee presentaties in de Social zaal hebben gevolgd.
Social Media en Digital Advertising
De eerste presentatie die we hebben bijgewoond ging over de Pepsi Social Marketing Strategie. De fan bepaalde een groot deel van deze strategie. Dit omdat Pepsi er voor gekozen heeft om niet te kiezen voor verplichte likes of het uitdelen van prijzen maar voor het veroorzaken van het delen van persoonlijke ervaringen. Bijvoorbeeld een fan een Pepsi Shirt geven, waardoor die blije fan een foto met zijn Pepsi Shirt op Facebook zet en zijn positieve ervaring met zijn vrienden deelt.
De tweede presentatie ging over Melkunie. Melkunie kwam na 12 jaar met een ijzersterke comeback weer terug op de markt. Naast dat Melkunie op de traditionele wijze de consument benaderde deden ze dit ditmaal ook online. Zij lieten ons zien hoe ze dit hebben aangepakt en wat de resultaten zijn tot nu toe.
Na de middag hebben we nog twee presentaties in de Social Media zaal bijgewoond. De eerste ging over RTL programma Expeditie Robinson. Een populair televisie programma welke samenwerking met een chipsmerk aanging en deze sterker maakte. Door verschillende acties zoals een tv reclame, facebook en een instore win actie werd Chio meer bekend bij het publiek. De presentatie daarna was geheel in het Engels: Man vs Machine. Een presentatie over de ontwikkelingen van Al Performence Driven Advertising.
Sanoma Media heeft eind vorig jaar een branded content onderzoek gedaan voor hun website NU.nl. Dit onderzoek ging over de verschillende gebruiksmomenten en de verschillende platformen van NU.nl. Uit het onderzoek is gebleken dat de eigenschappen van ieder device van invloed is op de effectiviteit van branded content. Pas dus per device je content aan! Die wisten we natuurlijk al wel, maar toch leuk om te weten hoe zo’n groot en succesvol bedrijf hier over denkt.
Online Optimization
Eindelijk in de online zaal terecht gekomen hebben we meteen twee presentaties meegepakt. De eerste was van de directeur van NetProfiler. Hij vertelde ons hoe je de online conversie kon verdubbelen. Dit doet hij onder meer voor grotere bedrijven zoals Otto, Vimodos, Ziggo en het Wereld Natuur Fonds. Enorm interessant hoe veel je met bijvoorbeeld Google Analytics en a/b testen kunt. De presentatie daarna was van Neon. Neon is vorige jaar ontzettend gegroeid door goede resultaten te behalen via SEA. Zij legde ons uit hoe ze dit hebben bereikt, ondanks de concurrerende energiemarkt.
Na zeven presentaties te hebben bijgewoond gingen we met een hoop informatie terug naar Breda. Dit was een leuke en leerzame dag. Tot volgend jaar Digital Marketing Live!