Donderdag 18 april 2013, de derde en laatste dag van de Sanoma Media Parade. Van 9.30 tot 16.15 zijn er in 11 zalen en het Atrium kennissessies volop interessante informatie over uiteenlopende onderwerpen. Het inschrijven van deze kennissessies kon al een paar weken eerder, we hebben de dag aardig weten te vullen met online onderwerpen. Om 8 uur begon deze dag met een treinreis naar Hoofddorp, zodat we met de hoge snelheidstrein om 9 uur netjes op tijd waren. Helaas liep dit even anders en waren we, twee treinen en wat frustraties verder, een uurtje later in Hoofddorp. De eerste sessie hebben we helaas gemist, maar we hadden er gelukkig nog 6 tegoed.
De eerste was een sessie van Kirsten, productmanager van bloggers en social media online vrouwen. Zij is een echte voorstander van visuele content. Als merk wil je een verhaal vertellen en dit komt met visuele content nu eenmaal beter over! Kirsten liet ons door middel van haar iPhone én iPad zien welke applicaties er waren om zelf mee te doen met visuele content en dit te delen op social media. Met de app Flipboard maak je in een mum van tijd je eigen magazine van social media berichten. Stel 1x accounts van Twitter, Facebook, Linkedin van vrienden, kennissen en belangrijke personen in om altijd alle informatie te krijgen van wie jij wilt. En nog mooi vormgegeven ook! Dat gaan we proberen..
De tweede sessie was in het Atrium, de grote zaal van Sanoma Media, en werd gehouden door Hoofd regie en creatie van SBS6 Thecla. Thecla vertelde hoe SBS6 (met NET5 en Veronica) de kijker naast televisie constant aan de gang hield met verschillende devices. Ben je Weekend Millionairs aan het kijken en doe je graag mee met de vragen? Beantwoord deze op je iPad. Ben je fan van dit programma maar heb je het deze week gemist? Kijk het dan op een ander tijdstip terug via kijk.nl. Ben je een extreme fan van het programma en kun je geen hele week wachten? Bekijk het programma dan al voor de reguliere uitzending. Praat met andere fans via je iPhone op social media. Zo is de kijker 24/7 up to date en SBS6 24/7 verbonden aan de kijker.
De derde sessie werd gegeven door de algemeen directeur van Veronica uitgeverij. Hoe gaat het op dit moment met tvgids / magazine Veronica, het tijdschrift met de grootste oplage van Nederland? Aan de eerste powerpoint slides te zien: slecht! Er zijn dalende ledenaantallen. Desalniettemin creëert Veronica magazine wel genoeg kansen. Met slimme advertorials (actie marketing) worden bestaande leden en nieuwe leden warm gemaakt en gehouden voor producten (inclusief of exclusief abonnement). En dit werkt!
Retail nu! van brand manager mode Jacqueline ging over nieuwe retailkansen aan de hand van de volgende onderwerpen: de Nieuwe Klant, de Nieuwe Ondernemer, de Nieuwe Winkelstraat, de Nieuwe Beleving en het Nieuwe Winkelen. Dit omdat het crisis tijden zijn voor de retail, het lijkt wel of alles verschuift naar online. Positief voor webshops en voor ons! Jaqueline gaf door middel van cijfers aan dat het op dit moment stiekem nog wel mee valt, ‘maar’ 10% shopt online. Dit kan oplopen tot 25%. Dus een belangrijke vraag: Hoe verbindt je een winkel met online?
Content marketing was het onderwerp van de volgende sessie. Twee bekende bedrijven lieten door middel van filmpjes en hoge ROI cijfers hun succesvolle aanpak zien. Door specifieke content te maken en deze te targetten aan de hand van klantprofielen wordt content een ware conversiemachine. Een zeer goede manier van het bereiken van je doelgroep, tegen lage kosten.
De laatste sessie had de titel: het nieuwe zoeken. Vroeger vond je meteen wat je zocht zei Joost van Startpagina, maar nu krijg je door goede SEO of veel investeringen vaak meerdere keren dezelfde websites op de eerste pagina van Google. Veel mensen kunnen deze zoekresultaten niet filteren en hebben niet door dat een grote partij op plaats 1 t/m 4 staat. Startpagina heeft hier de oplossing voor. De menselijke touch! De mens met verstand van zoeken filtert hier alle websites en verandert hierbij de zoekresultaten waardoor het voor de ‘zoeker’ makkelijker wordt. Dit idee staat nog in de kinderschoenen, maar de resultaten waren zeer positief. Wordt startpagina de nieuwe Google?
De heuse Brasil (lalalala..) borrel georganiseerd door tijdschrift Libelle begon stipt om 16.15. Binnen de kortste keren stond het Atrium vol met dansende vrouwen en klonken er trommels door de gehele ruimte. De laatste dag van de Sanoma Media Parade, was ook écht een parade. Wat een afsluiting van deze interessante, leuke dag!