Ben jij ondernemer en wil je zelf aan de slag met SEO? Dan raad ik je aan deze SEO checklist goed te bestuderen. Met het combineren van deze SEO checklist en het gebruik van onze SEO Software maak je super snel de juiste stappen voor een succesvolle SEO strategie.
Hoe gebruik je deze SEO checklist?
Deze SEO checklist kun je het beste vergelijken met een recept voor bijvoorbeeld een appeltaart. Het is een leidraad waarbij je zelf mag en kan variëren. Zo smaakt iedere appeltaart net even wat anders. Het is een eenvoudig opsomming van ingrediënten, in dit geval SEO ingrediënten, die samen een heerlijk gerecht vormen, in dit geval een SEO strategie.
Stap 1: Zoekwoorden onderzoek
Dus jij wilt meer bezoekers op je website. Dan moet je zorgen dat je antwoorden en oplossingen geeft op de vragen die jouw doelgroep stelt in Google. Je kunt hier achter komen door een zoekwoorden onderzoek te doen, dit kun je o.a. doen met de Keywordplanner van Google. Google toont hier zoekopdrachten uit de geschiedenis en ook wat het zoekvolume hiervan was. Maak in Excel een overzicht en groepeer de zoekwoorden op relevantie. Begin alvast eens met het schrijven van SEO webteksten.
Stap 2: Website
In deze SEO checklist ga ik er vanuit dat je al een SEO geoptimaliseerde website hebt. Of in ieder geval een website die SEO te optimaliseren is.
- Download de Yoast SEO plugin (WordPress) of een soortgelijke plugin afhankelijk van je gebruikte CMS en zorg dat er een xml sitemap gegenereerd wordt.
- Check of je een robots.txt file op je webserver hebt staan. Zo niet, maak deze snel aan. In dit bestand geef je aan waar en waar niet en zoekmachine mag komen op je website.
- Plaats de Google Analytics code op je website. Dit kan vaak met behulp van een plugin voor je website.
- Meld je website aan bij Google Webmaster Tools en link dit account met je Google Analytics account. Meld ook gelijk even je sitemap.xml aan. In deze tool kun je overigens ook even je Robots.txt file controleren.
- Een snelle website is heel belangrijk. Maak eens gebruik van Google Pagespeed om te kijken of jouw website snel genoeg is.
- Mocht je website nog geen https verbinding hebben, regel dat nu gelijk!
Stap 3: On-page SEO check
Met onze SEO Checker heb je per pagina direct inzicht wat er beter kan om de SEO van je website te verbeteren. Natuurlijk kun je dit zelf ook controleren doormiddel van diverse andere online SEO tools. Let in grote lijnen op gebruik van headings, vul meta tags in en maak gebruik van structured data. Optimaliseer je afbeeldingen en zorg voor een goeie structuur en schone url’s.
Stap 4: SEO landingspagina’s
Je website is nu helemaal SEO ready. Je kunt één voor één landingspagina’s gaan toevoegen op je website. Na het plaatsen van de pagina controleer je deze weer op de genoemde punten bij stap 3. Wanneer de pagina in orde is, meld deze dan aan bij Google Webmaster Tools.
Stap 5: Linkbuilding
Ga aan de slag met het verzamelen van backlinks. Bepaal voor jou de belangrijkste pagina’s (cornerstone content), vaak zijn dit de pagina’s gebouwd om jouw hoofd zoekwoorden. Zorg dat je backlinks krijgt naar deze pagina’s, uiteraard met de juiste titel. Bij linkbuilding controleer je gelijk of alle inkomende en uitgaande links nog goed werken. Maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van Google Webmaster Tools (Crawl fouten).
Stap 6: SEO monitoring
Meten is weten! Blijf de SEO van jouw website in de gaten houden, werk je content bij en zorg voor inkomende linkjes. Kijk wat je bezoekers doen en waar ze afhaken. Worden jouw doelen wel behaald? Wordt er een formulier ingevuld of vindt er een aankoop plaats?
Met onze SEO Software heb je een alles-in-één SEO dashboard. Natuurlijk kun je ook alle losse tools gebruiken.
Stap 7:
Ga weer naar stap 1!