SEO landingspagina's maken is een manier die je toe kunt passen om beter gevonden te worden. Hiermee speel je in op de behoefte van je potentiële klant - want wat zoekt hij of zij nou eigenlijk? In deze blog leggen we je uit hoe je in een paar handige stappen zelf aan de slag kunt met SEO landingspagina's.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een webpagina waarop bezoekers binnenkomen nadat ze een zoekopdracht hebben ingevoerd in een zoekmachine. Omdat Google altijd bekijkt welke pagina het beste bij de zoekvraag van de gebruiker past, zoekt ze hier het beste antwoord bij. Landingspagina's richt je hier specifiek op in, en op deze manier kunnen mensen je makkelijker en beter vinden. Je kunt landingspagina’s ook gebruiken als doelpagina voor je Google Ads advertenties (SEA). Een super nuttige tool als het aankomt op zoekmachine optimalisatie dus!
SEO landingspagina met zoekwoorden
Het belangrijkste onderdeel van een landingspagina zijn zoekwoorden, dit noemen we ook wel keywords. Dit zijn de termen die mensen zoeken in Google, en dus ook precies de woorden waarop jij graag gevonden wilt worden. Welke woorden dit in jouw geval zijn, kun je uitzoeken door middel van een zoekwoordenonderzoek. Hiervoor kun je de Google Zoekwoordplanner gebruiken, maar kijk bijvoorbeeld ook eens wat voor suggesties de zoekmachine onderaan de resultatenpagina geeft wanneer je jouw product of dienst intikt.
Maak hierna een selectie van de voor jou relevante keywords voor je SEO landingspagina. Kies ook voor synoniemen en gerelateerde termen en schrijf je tekst. Let er altijd wel op dat je geen pagina maakt met alleen maar geforceerde zoekwoorden erop. Dat wordt ook wel keywordspam genoemd, en dat bestraft Google juist.
De puntjes op de i
Om je landingspagina succesvol te maken, mag je naast de tekstuele inhoud van je pagina ook een aantal andere dingen niet vergeten. Denk aan het gebruik van je hoofd keyword in de titel, tussenkopjes (headings), meta data en de alt-tekst van de afbeelding. Die zijn zeker net zo belangrijk als wat de bezoeker op de landingspagina te lezen krijgt.
Geen landingspagina zonder monitoren
Hoera, je landingspagina staat online! Maar hoe moet je nu verder? Ze zeggen weleens niets is zo veranderlijk als het weer, maar hetzelfde geldt voor de zoekresultaten in Google. Om te zorgen dat je pagina goed scoort en dat ook blijft doen, is monitoring dan ook super belangrijk. Zo kun je zien hoe je presteert, waar je nog kunt verbeteren maar ook bijvoorbeeld wat de concurrentie doet en welke andere zoekwoord mogelijkheden er nog bijgekomen zijn. Want met de tijd veranderen behoeften van zoekende klanten natuurlijk ook.
Je kunt de resultaten van je SEO landingspagina op verschillende manieren in de gaten houden. Je kunt in Google zelf kijken op welke positie je beland bent, maar helaas is dit eigenlijk nooit betrouwbare informatie als je het vanaf je eigen computer en je eigen account doet. Dit in verband met je zoekgeschiedenis, die onthoudt Google namelijk ook. Je kunt dan ook het beste gebruik maken van onafhankelijke SEO Software. Dit hoeft helemaal niet duur te zijn, en je kunt er heel veel profijt uit halen.
Heel veel succes met het maken van je SEO landingspagina's! Heb je nog vragen of wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.