"Je hebt een website en je wilt goed gevonden worden. Alleen blijven grote aantallen bezoekers nog uit. Dan moet je de SEO van je website verbeteren zodat je goed gevonden wordt in Google. Want 99,9% van alle internetters start hun zoektocht op Google."
Dit is het standaard verhaal dat je vaak hoort en leest - en in essentie klopt dit ook. Alleen komt er nog wel wat meer bij kijken maar je wilt toch ook graag weten; waarom?!
In deze blog vertellen we je wat je moet weten voor je de SEO van je website gaat verbeteren: waarom wil je de SEO van je website eigenlijk verbeteren?
De kracht van zoekmachine Google
Google heeft in de loop der jaren de kracht van het vinden van antwoorden verheven tot een ware kunst. Google is nu zelfs zo ver dat het al direct antwoord geeft in de zoekmachineresultaten. Dit wordt een "featured snippet" genoemd. Zie hieronder een voorbeeld.
Begrijpen van je doet
Voordat je de SEO van je website wilt verbeteren, moet je Google en de gebruikers van Google proberen te begrijpen. De essentie van Google is volgens mij:
Google wil het beste antwoord tonen en/of geven op de gestelde vraag van de gebruiker.
En Google wil niet alleen dat het antwoord inhoudelijk het beste is maar ook dat de website waar deze op getoond word de beste is. Dit geldt overigens zowel voor organische resultaten (SEO) als voor Google Ads. Ook bij Google is de klant (gebruiker) koning, dus alleen het beste resultaat is goed genoeg en wordt bovenaan getoond.
Op welke vragen ga jij met je website antwoorden geven?
Dus jij wilt meer bezoekers op je website. Dan moet je zorgen dat je antwoorden en oplossingen geeft op de vragen die jouw doelgroep stelt. Je kunt hier achter komen door een zoekwoorden onderzoek te doen, dit kun je o.a. doen met de Keywordplanner van Google. Google toont hier zoekopdrachten uit de geschiedenis en ook wat het zoekvolume hiervan was.
Nadat je in kaart hebt gebracht waar jij met jouw website antwoord op wil geven, ga je natuurlijk aan de slag met het creëren van webpagina's en SEO webteksten schrijven voor deze pagina's. Dit is jouw start voor het verbeteren van de SEO van je website.
"Maar als iedereen dat nou doet?"
Het leuke is dat niet iedereen zich met SEO bezighoudt. Bovendien is elk bedrijf anders en heeft dus andere vragen te beantwoorden dan jouw bedrijf. Daarnaast is er ook nog een leuk gegeven over Google: zoekresultaten zijn ook gebonden aan de locatie van de Google gebruiker. Wanneer iemand in Eindhoven zoekt naar een pizzaria toont Google geen pizzaria uit Groningen. Google wil immers het beste antwoord geven! In dit geval dus ook de dichtsbijzijnde.