We horen het overal: ‘Begin aan social media’, ‘Doe mee!’. We kennen alle grote social media netwerken wel, denk aan Facebook, Twitter, Linkedin en Pinterest, maar wat doet Social media nou precies voor je bedrijf en SEO? Laten we eens kijken naar wat we weten.
De afgelopen jaren is het aanbod en gebruik van social media immens gestegen en ook de mogelijkheid voor bedrijven om hier op in te haken is toegenomen. Denk aan de mogelijkheid van ‘Likes’ kopen en adverteren op Facebook en Twitter. Als dat niet genoeg was, is er ook nog eens zóveel keuze! Wat gaan we doen: Twitter? Facebook, Google+? Pinterest, Instagram, Youtube, Myspace?
Dan komen er ook nog eens steeds meer regeltjes bij. Facebook, Twitter en Google vinden het bijvoorbeeld niet altijd even leuk als bedrijven geen oprechte ‘likes’ en leads hebben. Het algoritme van Google en Facebook verandert ook continu om dit tegen te gaan, dus nóg meer om rekening mee te houden.
Wie doet wat?
Facebook wordt de laatste jaren steeds meer gebruikt door bedrijven en ZZP’ers. Dat is ook niet zo gek, want Facebook kan veel doen voor je bedrijf. Het is een makkelijke manier om je klanten op de hoogte houden van wat er gaande is binnen je bedrijf en om acties of gewoon leuk nieuws dat betrekking heeft op de branche van het bedrijf te delen. Daarnaast kan je via Facebook gemakkelijk je netwerk uitbreiden naar bedrijven die in dezelfde branche werken.
Twitter is voornamelijk heel erg handig om de mening van klanten te achterhalen en hier op in te spelen. Denk eens aan een klant die niet tevreden is over bijvoorbeeld de klantenservice, dan kun je daar onmiddellijk naar handelen om te situatie onder controle te houden. Ook kun je leuke berichten delen en reageren op mensen uit je (potentiele) netwerk.
Linkedin is hét zakelijk sociale platform. Via Linkedin breid je je sociale netwerk uit naar andere bedrijven of professionals. Ook kun je hier artikelen en nieuws delen.
Google+ is het manusje van alles. Naast dat Google+ je de kans geeft om een netwerk op te bouwen, berichten te delen en jezelf te profileren, houdt het ook de bovenstaande sociale platformen bij.
Een goed begin
Is het halve werk. Dus om te beginnen is het verstandig om te richten op de grootste en populairste social media kanalen. Facebook, Twitter, Linkedin en Google+ komen uit de selectie. Google+ lijkt misschien niet erg belangrijk, maar dat voornamelijk op SEO vlak zeker wel. Het is Google’s kindje en dat is terug te zien in de zoekresultaten.
Het stappen plan:
1. Creëer een pagina met de uitstraling van het bedrijf.
2. Zoek andere bedrijven en personen met dezelfde interesses en industrieën.
3. Vind een balans in hoe veel er online komt en hoe vaak er een nieuw bericht online komt.
4. Maak de berichten interessant, leuk en eigen, ‘de moeite waard om te delen.’
En vergeet niet een beetje actief te blijven!
Weet waar je over praat
Onderzoek wijst uit dat een bedrijf met blog het stukken beter doet dan bedrijven zonder blogs. Deze bedrijven halen ongeveer 60% meer leads per maand. Wat is er belangrijk in een blog? Laat het enthousiasme over je vak zien, laat zien dat je verstand hebt van je vak. Daarnaast moet het leuk blijven om te lezen en te delen, creëer dus een eigen stijl.
Spoor mensen onder aan het blog-artikel aan om jouw artikelen te delen op social media. Zorg dus dat de deel-buttons goed zichtbaar zijn, voor individuele artikelen maar ook voor het bedrijf in het algemeen. Dit heeft invloed op de resultaten in de zoekmachines en zorgt ervoor dat je blog door nóg meer mensen gelezen wordt.
Spieken mag soms best
Weet je niet goed wat je moet schrijven, of wat mensen nou interessant vinden? Typ in de zoekbalk van social media eens in ‘hoe+onderwerp van het bedrijf’ of ‘wat is+onderwerp van het bedrijf’. Kijk bij de resultaten eens naar wat mensen delen of waar mensen op reageren, dit zijn duidelijk onderwerpen waar mensen zich in interesseren.
Veel succes!