Als je een fantastisch product hebt, dan wil je dit natuurlijk aan de wereld laten zien. Het kan alleen moeilijk zijn om te kiezen op welke manier. Nu er zoveel social media platformen bij blijven komen zien we soms door de bomen het bos niet meer. Zou je je activiteiten op alle platformen moeten richten of slechts op een paar? En welke dan? Helaas is dit voor elk product weer anders en kunnen wij deze vragen niet zo één, twee, drie voor je beantwoorden. We gaan je vandaag wel laten zien hoe je er in een aantal stappen zelf achter kunt komen.
1. Ken je doelgroep
Dit is waarschijnlijk het aller belangrijkste dat je moet weten. Het zou natuurlijk zonde zijn als je berichten plaatst op een platform waarop alleen mensen tussen de 16 en de 25 actief zijn, terwijl je doelgroep bestaat uit mensen boven de 40. Of laten we zeggen dat je doelgroep zich in China bevindt. Facebook is daar geblokkeerd, dus zou het onzin zijn om daar actief op te zijn. Bedenk je dus eerst goed op welke doelgroep je je wilt richten en kijk vervolgens waar deze groep actief is. Dit vergt wat onderzoek, maar er zijn op het internet vrij veel cijfers over te vinden. Bijvoorbeeld in dit rapport van Pew Research Centre.
2. Waar kan je product stralen?
Weet je inmiddels op welke platformen je doelgroep zich bevindt, dan is het nu tijd om te bekijken hoe jouw product het beste tot zijn recht komt. Is het misschien interessant om video’s op te nemen van hoe het er achter de schermen aan toe gaat? Dan is YouTube een goed platform om je op te focussen. Is je product leuk of mooi om te zien? Instagram, Pinterest en Tumblr (allemaal platformen waar je foto’s op kunt delen) kunnen dan een goede keuze zijn. Ben je te bezoeken op een specifieke locatie, zorg er dan voor dat je te vinden bent op Foursquare.
3. Originaliteit wordt beloond
Soms lijkt iets misschien niet van toepassing op jouw product, maar kan dit juist erg goed werken. Foto’s delen van de fietsen die je verkoopt is misschien niet zo interessant, maar wat als je klanten vraagt foto’s te delen van henzelf op die fiets op unieke plaatsen? Dat zou zeker leuk zijn om naar te kijken! Je volgers zullen misschien ook niet erg enthousiast worden van video’s van je hotelkamers, maar wat als je lokale bandjes vraagt er een nummer in te spelen en dit op zou nemen? Dat zou misschien juist wel heel goed werken. Soms liggen de mooiste kansen op plekken die helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Wees dus creatief! Zo zorg je ervoor dat je opvalt tussen de vele andere bedrijven die actief zijn op social media.
4. Als je het doet, doe het dan goed
Is er iemand in je bedrijf die fulltime met je social media aan de slag kan? Focus je dan op lekker veel platformen. Zo weet je zeker dat je goed zichtbaar bent en mis je geen kansen. Heb je minder tijd te besteden? Kijk dan goed waar je doelgroep aanwezig is en wat je product het beste uit laat komen en focus je alleen daar op. Het is beter om je actief op een paar platformen te richten, dan om overal aanwezig te zijn, maar slechts zelden een update te plaatsen.
We weten dat je het harde werk nog steeds zelf moet doen, maar we hopen dat dit je wat inspiratie heeft gegeven. Veel succes!