In dit artikel bespreek ik de voor en nadelen van een verkoopsite op een los domein en een aantal belangrijke stappen voor het opbouwen van een TOP landingspagina.
Actiemarketing als onderdeel van het marketingplan
Actiemarketing is een niet meer weg te denken onderdeel van het marketingplan. Met actiemarketing kan je op korte termijn de doelgroep beïnvloeden door sales en promotie activiteiten. Actiemarketing wordt in het marketingplan vaak gebruikt voor lancering van nieuwe producten. Verkoopsites zijn een belangrijk onderdeel van de actiemarketing.
Verkoopsites als onderdeel van het hoofddomein of op een losse domein?
Hoe bepaal je de keuze of je een verkoopsite opzet op het hoofddomein of als losse domeinnaam. Wordt de verkoopsite http://seoonlinemarketing.nl/linkbuilding of http://www.linkbuidlingbreda.nl?
De volgende punten zijn van belang bij het opzetten van verkoopsites:
- Door verkoopsites achter het bestaande domein te hangen bouwt het hoofddomein waarde op.
- Wanneer het hoofddomein al een goede waarde en leeftijd heeft zal de subpagina (de landingspagina) ook sneller scoren.
- Het is makkelijker om gebruik te maken van bestaande invulformulieren voor de conversie van de verkoopsites.
Het product of de dienst moet dicht bij het bestaande aanbod blijven. Wil je actiemarketing inzetten voor een heel ander product of dienst, overweeg dan een losse domeinnaam voor de verkoopsite.
- Wanneer er een goede domeinnaam beschikbaar is (een naam waar gericht zoekvolume op zit), kan worden overwogen deze te registreren.
- Je bent vrijer in het grafisch ontwerp en het beperken van de functionaliteiten van je verkoopsite.
- Bij een losse domeinnaam voor een actiemarketing verkoopsite komen wel registratie kosten en webhosting kosten bij kijken.
Stappenplan voor het opzetten van een goede landingspagina
- Bepaal je doel van de actiemarketing en de conversie optimalisatie van de landingspagina. Wil je naamsbekendheid, nieuwsbriefleden, offerte aanvragen of directe verkopen genereren via de landingspagina?
- Doe een uitgebreid zoekwoorden onderzoek om te bepalen welke focuswoorden op de landingspagina worden ingezet. Kies er maximaal 4.
- Maak een opbouw van je landingspagina met duidelijke koppen <h1> en subkoppen <h2>.
- Maak pakkende metatags voor je landingspagina. Zie dit als advertentie in de organische resultaten. Eindig de description tag van de verkoopsite dan ook met een call to action!
- Wees kort en bondig, maar de bezoeker moet in ieder geval op de verkoopsites ‘boven de vouw’ (zonder te scrollen) direct zien wat hij eraan heeft om de website te bezoeken.
- Creëer een schaarste op je verkoopsites. Bijvoorbeeld: Er zijn nog 15 plaatsen van de 250 plaatsen beschikbaar.
- Biedt een ‘offer you can’t refuse’ aan.
- Overweeg referenties te laten zijn op je landingspagina dit versterkt het betrouwbaarheidsgevoel.
- Hou het aantal velden in het invulformulier op je landingspagina zo minimaal mogelijk.
- Beschrijf in 3 punten op de verkoopsite de belangrijkste voordelen voor de klant.
- Zorg voor een goede keyword density in de webteksten van de landingspagina.
- Tot slot. Blijf A/B testen in Google Adwords om tot een zo hoog mogelijke conversie te komen.
Als de landingspagina klaar is kan deze worden ingezet voor de actiemarketing en worden gestimuleerd met banners, google adwords advertenties, linkbuilding, email marketing etc.
Hulp nodig bij het opzetten van een goed actiemarketing plan en een converterende landingspagina?