Goedendag! Mijn naam is Corné van Elewout, 24 jaar oud en geboren en getogen in Breda. 2 Maanden geleden heb ik bij SEO Online Marketing aangeklopt met de vraag of ik een werkstage mocht komen lopen met het idee om gespecialiseerd te raken op het online marketing vak. Na aangegeven te hebben dat ik de nodige cursussen heb gevolgd kwamen we overeen dat dit een gave uitdaging ging worden. Zodoende is dus mij de kans gegund om hier werkervaring op te doen voor een toekomst in de online marketing!
Waarom SEO?
Ik ben hier begonnen met het gedeelte SEO ofwel Search Engine Optimization. De reden dat het genoemde vakgebied mijn interesseerde is de uitdaging om het constant voor het maximale te streven, het blijven aanpassen van veranderingen en het blijven leren. Maar waarom zou dit alleen mij (ons) moeten interesseren? Waarom zou dit de (kleine) ondernemer niet moeten interesseren?
De reden dat je op deze site zit is duidelijk. Je weet wat SEO is en waarvoor het wordt gebruikt, je wilt meer online opvallen en dan met name op Google. Dit met gevolg tot meer (unieke) sitebezoekjes en meer conversies. Klinkt allemaal best makkelijk. Zo makkelijk dat je bijna zou vergeten dat meer sitebezoekjes het gevolg is van een betere positie op zoekmachines, maar dit geldt ook andersom! Doordat bepaalde websites zo klantonvriendelijk worden gemaakt zullen ze door hun klanten eerder geweerd worden. Dit wordt opgemerkt door Google waardoor de betreffende site een veel lagere ranking krijgt. Dit betekend dat je altijd een juiste balans moet vinden tussen klantvriendelijkheid en relevantie. Kortom: “Met welke woorden val ik op en maak ik mijn klanten duidelijk welk product ik aanbied.” Of beter gezegd: “Met welke woorden verleid(!) ik mijn klanten en val ik beter op.”
Dit verhaal telt niet alleen voor de woorden die je gebruikt op je site. Ook de techniek speelt er een grote rol in mee. Bekijk dit uit het oogpunt van de klant:
- Is er een duidelijke navigatie op de website?
- Heeft de site een leuk design?
- Laadt de site wel snel genoeg?
Maar vergeet ook niet rekening te houden met de zoekmachines:
- Zijn de afbeeldingen leesbaar?
- Zijn de URL’s mooi schoon?
- Verdwaald de zoekmachine Bot niet tijdens het lezen van jouw site?
Ofwel: “Verleidt de site zowel klanten tot actie als de Bots voor een betere ranking?”
Met de juiste woorden en de juiste techniek ben je er vervolgens nog niet. Je zal moeten zorgen de je met de juiste tekst je boodschap zal over moeten gaan brengen. Je probeert immers met je site een product of dienst te verkopen en iedereen weet dat verkopen het zelfde is als verleiden. Je kan een website volstoppen met jouw gewenste zoekwoorden maar dan zal de site niet echt klantvriendelijk overkomen. Dus moet je een lekker verhaaltje hebben dat jou klant duidelijk maakt waarom ze jouw product willen kopen!
Als je heel dit stappenplan wilt uitvoeren zal je merken dat het best veel tijd kost om dit op te bouwen. Dan niet te vergeten dat je ook nog maar net moet ontdekken waar je allemaal rekening mee moet houden wat te doen, en vooral wat te laten. En als dit alles achter de rug is kan je er zelfs nog voor kunnen kiezen om te gaan linkbuilden!
Dit alles kost best veel tijd en is voor de simpele onderneming gewoon niet praktisch om naast de bedrijfsvoering nog erbij te nemen, simpelweg omdat een dag maar 24 uur heeft en je toch geld moet verdienen! Vandaar dat een Online marketing specialist een baan op zich is!
Ik zal hier de komende maanden zitten om me te ontwikkelen en vooral nog om veel meer te leren maar ook zeker om mijn uiterste best te doen! Ik zal jullie op de hoogte gaan houden met mijn valkuilen maar ook met name over mijn leerervaringen in de hoop jullie ook iets te kunnen leren!