Het schrijven van een tekst is lastig. Erg lastig. Zelfs zo lastig dat ik, als tekstschrijfster van SEO Online Marketing, over deze zojuist getypte zin toch al zo’n vijftien minuten doe. Want ja, een tekst schrijven is één ding, maar een tekst goed en pakkend beginnen, is een tweede.
Bent u er nog?
Dan heb ik het goed gedaan! En zo zijn er nog ontelbare tips om een goede tekst te schrijven. Een gewone tekst althans. Het schrijven van een tekst en het schrijven van een webtekst is een wereld van verschil. In de korte tijd dat ik hier werk, ben ik daar al verschillende keren tegenaan gelopen. Welkom in de wereld van het zoekwoordenonderzoek. Of hier schrijven ze het allemaal als: zoekwoorden spatie onderzoek. Dat is een mooie eerste tip om mee te beginnen.
Zoekwoordenonderzoeken hebben altijd gelijk
Bent u een leverancier van hondenbrokken? Dan kan het voorkomen dat het woord honden brokken als beste zoekwoordresultaat naar boven komt. Woord? Dat zijn toch twee woorden? Juist! Bij het schrijven van een webtekst is correct spatiegebruik niet belangrijk. Je positie op Google, dat is wat telt. Een zoekwoordenonderzoek kan daar uitstekend bij helpen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat bezoekers je tekst niet eens helemaal lezen, maar scannen op afbeeldingen en koppen.
Heading gebruik: Maak onderscheid in de tekst
Bij een gewone tekst begin je altijd met een pakkende tekst in de kop, dit trekt de aandacht van de lezer. Bij een webtekst begin je met een opvallend uitziende (bijvoorbeeld vetgedrukte) tekst in de kop, die noemen wij een heading. Deze heading trekt de aandacht van de google robot. Je eerste en daarmee meest belangrijke alinea begin je met een h(eading)1, daarna gebruik je h2’s. Zo zijn er, naast deze, nog meer html tags die u kunnen helpen bij het maken van een goede webtekst.
Zoekwoorden en headings: een goede combinatie!
Zo, we hebben vandaag al geleerd dat het verwerken van zoekwoorden en het gebruik van html tags zoals een h1 in een webtekst enorm kan bijdragen aan het beter gevonden worden op Google. De combinatie maakt het verschil! Begin je tekst met een h1 tag en zet een zoekwoord in die allereerste zin, het liefst vooraan. Zoals: <h 1> Honden brokken, gegarandeerd de beste prijs bij -naam bedrijf-! </h 1> Simpel? Klopt! Maar zowel de lezer als de google robot (en later de hond) zullen hier van smullen!
Natuurlijk zijn er nog veel meer tips voor het schrijven van een goede webtekst. Tip 115 wil ik nu alvast verklappen, de rest volgt snel.
Webteksten horen nooit te lang te zijn
Een webtekst is al snel te lang en dit kan gevolgen hebben. De lezer haakt af of de Google robot ziet de tekst als spam door een overkill aan zoekwoorden. Houd een tekst daarom kort en bondig. Oh.. ook ik ben dus nog lang niet uitgeleerd. Wilt u ook meer leren of tips krijgen over het schrijven van webteksten? Neem dan contact met mij op of bel naar 076-7503344.
Komende tijd gaan we niet alleen aandacht besteden aan het schrijven van webteksten maar komen alle werkzaamheden binnen SEO Online Marketing aan bod. Denk aan linkbuilding of Search Engine Advertising. Wilt u meer weten over een bepaald onderwerp, houd deze pagina in de gaten. Kunt u niet meer wachten, neem dan nu al contact met ons op!
Het tweede deel van deze blog vindt u hier.
Anouk de Wildt
Online Marketeer
a.dewildt@seoonlinemarketing.nl