Deel 2. Ik vraag me af of ik weer moet beginnen met een pakkende zin of dat ik er vanuit mag gaan dat als lezers deel 1 lezen, zo nieuwsgierig naar deel 2 zijn dat ze dit automatisch lezen?
Niet dus!
Ga er nooit vanuit dat een informatieve tekst niet aantrekkelijk hoeft te zijn. Dit geldt voor alle teksten, maar voor een webtekst dien je alles uit de kast te halen. Er zijn veel concurrenten in de onlinewereld. Als ik SEO in google invoer, zijn dat er bijvoorbeeld al 14.400.000. Naast de concurrent, hoor je ook rekening te houden met de lezer van de webtekst. En dat zijn er twee: de menselijke vorm en de Google robot. Ai, nu wordt het lastig, want deze hebben niet altijd dezelfde interesses.
Zoekmachine vs. klant
Twee doelgroepen, één tekst. Hoe pakken we dit aan? De Google robot let op een aantal dingen. Vorige keer heb ik het al over de koppen (gebruik H1, H2) gehad. Maar Google vindt uw tekst pas echt vet als er niet alleen met de bold-knop gewerkt wordt. Ook woorden gebruiken waar vaak op gezocht wordt, het gebruik van unieke tags en de url van uw pagina zorgen er voor dat de Google robot uw tekst echt vet vindt. De helft komt niet eens direct in uw tekst en soms niet eens op uw website. De description tag bijvoorbeeld. Deze is belangrijk omdat dit de tekst is welke getoond wordt op Google. Als u zelf geen description invoert, dan is Google in de war en gaat deze zelf een (waarschijnlijk nutteloos) tekstje van uw website pakken. Houd er ook rekening mee dat de maximale lengte voor een description ongeveer 150-155 tekens mag zijn. Een voorbeeld:
SEO Consultancy en betaalbare website optimalisatie voor het MKB
www.seoonlinemarketing.nl/
Website optimalisatie door SEO Online Marketing bureau. SEO consultancy zorgt voor TOP website optimalisatie en extra omzet. Nú -> Gratis SEO site check!
Contact - SEO Pakketten - Over SEO Online Marketing - SEO vacatures
Zoals u hierboven kunt zien wordt hier in 154 tekens ‘even’ informatie gegeven over het bedrijf, worden er voordelen opgesomd én zit er een ‘call to action’ in verwerkt. Door een call to action roep je de lezer op actie te ondernemen. En de Google robot vindt dit ook leuk: twee vliegen in één klap. Dat hebben we hier bij SEO Online Marketing maar weer goed gedaan.
SEO = klantenwerving
Het meest belangrijk blijft toch de lezer, uw (potentiële) klant. De menselijke variant is nog altijd diegene die de meest gezochte woorden invoert en diegene die uw dienst of product moet gaan gebruiken of kopen. SEO is nog steeds heel belangrijk om klanten te werven. Veel bedrijven maken de fout om lange teksten ‘over ons’ te schrijven, maar waarom zou de lezer dit lezen? Zij willen toch niet weten wanneer het bedrijf is opgericht, ze willen weten of u dé aanbieder van de beste prijs of product bent. Dus hup, get to the point en vertel waarom u de beste bent. Kort, maar krachtig.
Heeft u hier hulp bij nodig? Of heeft u hulp nodig met andere manieren om uw website te optimaliseren? Bel dan naar 076-7503344 of neem contact met mij. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. op. Wij helpen u graag.
Anouk de Wildt
Online Marketeer
a.dewildt@seoonlinemarketing.nl