Regelmatig spreek ik MKB ondernemers die aangeven te adverteren via zoekmachines ook SEA genoemd. Dit betreft vaak Google Adwords campagnes voor een website of webshop. Dit wordt ook weleens aangehaald als reden om maar niet te investeren in zoekmachine optimalisatie (ook SEO genoemd). SEO is de organische ofwel gratis vermelding in de Google resultaten. In dit artikel wil ik graag aangeven in welke situaties ik mijn klanten SEO en wanneer ik het inzetten van SEA adviseer.
Wanneer zet je Search Engine Optimization (SEO) in?
-Direct bij de ontwikkeling van een nieuwe website.
Veel website programmeurs leveren een website zoekmachine vriendelijk op zegt men. Vaak wordt er slechts naar enkele punten gekeken. Een direct goede start levert veel toekomstig voordeel op.
-Wanneer je al een bestaande website hebt, maar nog niets aan zoekmachinemarketing hebt gedaan.
Wanneer de basis website goed geoptimaliseerd is, zal dit bij SEA campagnes later tot betere resultaten leiden.
-Als een lange termijn doelstelling wordt nagestreefd met de website of webshop.
Met een goede zoekwoordenfocus, technische opbouw, maandelijks onderhoud en linkbuilding stijgt uw website in de organische (onbetaalde resultaten).
-Als een website wordt gezien als een bedrijf.
De website als zelf genererende leadgenerator voor uw core business.
-Als de website veel content (teksten) heeft.
Wanneer de teksten worden herschreven voor zoekmachineoptimalisatie levert dit vaak snel veel bezoekers op.
-Als de website al organisch al redelijk scoort.
Kleine investering kan grote resultaten opleveren bijvoorbeeld wanneer een website bovenaan de tweede pagina staat of onder de vouw op de eerste pagina.
-Als je wilt dat de website op enig moment zonder enige kosten zelf geautomatiseerd geld oplevert.
Wanneer je topposities hebt bereikt zal je een continu stroom van bezoekers en leads / klanten blijven ontvangen zonder verdere kosten nodig zijn.
Wanneer zet je Search Engine Advertising (SEA) in?
-Direct na de lancering van een nieuwe website.
Adwords campagnes leren ons heel veel waar je later je voordeel mee kan doen. Dit levert op korte termijn direct verkeer en hopelijk conversie op.
-Op hoofdzoekwoorden waar teveel concurrentie is om organisch op topposities in zoekmachine te komen. Wel moet rekening worden gehouden met veel concurrentie in de SEA campagnes.
–Wanneer een nieuw product wordt gelanceerd.
De potentie van een nieuw product of dienst wordt snel duidelijk.
-Om in te kunnen spelen op seizoensinvloeden / promotie van een bepaalde dienst die eindigt (inschrijving)
Een SEA campagne kan in korte tijd veel bezoekers genereren en ook direct weer stoppen als het seizoen over is of de dienst niet meer mogelijk is.
Zoekmachine optimalisatie
Zoals uit bovenstaand overzicht blijkt is bij de inzet van zoekmachine optimalisatie het beoogde doel enorm belangrijk. Wat wil je bereiken en op welke termijn? Wanneer je net start met zoekmachinemarketing kan je dat het beste doen met SEO. SEO zorgt ervoor dat je website goed wordt gevonden in de gratis resultaten van Google. Als de website SEO geoptimaliseerd is bevorderd dat de resultaten van toekomstige SEA campagnes (hogere CTR, lagere CPC). Wanneer je een tijdelijke actie hebt of een nieuw product of dienst lanceert zorgt zoekmachine adverteren voor een snel resultaat.
Tot slot nog een tip. Soms zie ik nog weleens bedrijven die organisch al op de eerste plaats staan in de zoekmachines op een bepaald woord en daarnaast ook een Adwords campagne hebben draaien op dat zelfde zoekwoord. Je bent je eigen concurrent op dat moment. Je ontvangt al gratis bezoekers. Erg zonde van de investering.
Heb je vragen over dit artikel of toevoegingen dan hoor ik het graag b.vanoers@seoonlinemarketing.nl
Bastin van Oers
Wil je weten of je in jouw situatie het beste SEO of SEA kan inzetten?