Je genereert al bezoekers op je website middels seo of sea. Vervolgens heb je gewerkt aan conversie optimalisatie en meet je het aantal ingeschreven nieuwsbriefleden. Maar wat zijn de volgende stappen? Je stuurt aanbiedingen voor je product of dienst naar klanten en potentieel klanten. Je wilt immers dat zij bij jouw kopen en niet bij de concurrent. Om dit te realiseren maak je gebruik van email marketing. Hoe zorg je dat je maximale conversie haalt uit je email marketing?
Wat is email marketing?
Email marketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële boodschappen naar je doelgroep te sturen. In de breedste zin van email marketing kan elke e-mail die is gestuurd naar een potentiële of huidige klant worden beschouwd als email marketing. Voorheen werd onder email marketing vooral het maandelijks verzenden van nieuwsbrieven verstaan. Inmiddels is de huidige email marketing software veel intelligenter om specifieke groepen, specifieke berichten te verzenden.
A/B testen met email marketing software
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. De ontvanger ziet eerst de onderwerpregel. Zorg dat deze voldoende triggert en een call to action bevat. Als je het onderwerp hebt bepaald maak je een A / B test. Kortom bedenk twee onderwerpregels. Je selecteert 10% van je mailbestand. De ene helft van je mailbestand stuur je de mailing met onderwerpregel A de andere helft met onderwerpregel B. Na enkele dagen kun je in je e-mailstatistieken van je email marketing software zien welke onderwerpregel het meest is geopend en welke dus logischerwijs het meest aansprekend is voor de ontvanger.
Succesvole email marketing campagne
Het resterende mailbestand mail je in je email marketing campagne met de goed scorende onderwerpregel. Zorg in je mailing voor een duidelijke call to action en maak het ook mogelijk voor de lezer om de content te delen op Social Media. Daag lezers uit de mail door te sturen naar relaties. In je e-mailstatistieken kun je exact zien wie je mail heeft door gestuurd, wie je mail heeft geopend en wie er op links hebben geklikt in de mailing. Kortom perfecte informatie om op de segmenteren. Je weet nu immers wie op de email marketing campagne heeft gereageerd en de mail heeft doorgestuurd, wie er op links hebben geklikt. Door te segmenteren kun je de ontvangers in het vervolg met unieke voor hen relevante informatie voorzien. Je maillijst wordt op deze manier veel waardevoller en ontvangers zullen dit waarderen. In een volgende nieuwsbrief zal ik voor- en nadelen van verschillende email marketing software bespreken.
Wij zijn benieuwd welke email marketing software jij gebruikt en hoe jij email marketing toepast in jouw bedrijf? Laat het ons weten!
Vincent van Doorn
Internet Marketeer bij SEO Online Marketing